Meditation

Pia sitter i lätt meditationsställning inför en grupp eleverMeditation ingår i princip i alla yogapass när vi utför Kundaliniyoga. Meditation är en samling tekniker som skapar kommunikation mellan dig, din kropp och ditt sinne. Att meditera är att etablera kontakt med dig själv på ett sätt som gör att du kan känna mer stillhet, lugn och närvaro. Precis som du städar den fysiska miljön omkring dig och duschar din kropp så städar du genom meditation ditt inre.

Meditation hjälper dig att fokusera och hantera stress

Meditationen är en inre dusch som renar sinnet, hjälper dig att släppa taget om känslomässigt ”skräp”, hjälper dig att fokusera din energi i vardagen, att undvika misstag, fatta bättre beslut, bevara en god hälsa och vara en ännu bättre medmänniska.

Genom meditation utvecklar du din förmåga att agera istället för att RE-agera, dvs du agerar utifrån ett neutralt sinne där du är centrerad istället för att t.ex. reagera känslomässigt utifrån hur andra agerar. Du övar upp din förmåga att ta kommandot över ditt sinne istället för att låta sinnet styra dig. Du utvecklar din förmåga att hantera stress och vardagens utmaningar.

Meditation kan gå till på olika sätt

Kundaliniyogan har en omfattande uppsättning av olika typer av meditationer som påverkar oss på olika specifika sätt. En meditation kan innebära att vi sitter stilla i en position eller gör en rörelse, ofta har vi händerna på ett speciellt sätt (mudra=handställning), olika andningstekniker kan användas och mantran.

Aktuellt på Framgångspraktiken

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

✨ Dagens morgonpromenad ✨ ... Visa merVisa mindre

13 januari

✨ Dagens morgonpromenad ✨Image attachmentImage attachment

⭐️ Tips: Uppnå mer energi eller mer lugn på ett par minuter ⭐️

Här får du veta hur du genom en enkel andningsteknik kan uppnå mer lugn eller mer energi och ett sätt att ytterligare öka effekten

⭐️ Ökat lugn, intuition, mottagande: Långa djupa andetag genom vänster näsborre som aktiverar parasympatiska nervsystemet och månenergin. Vänster näsborre är kopplad till energikanalen ida. Stimulerar höger hjärnhalva.

⭐️ Ökad energi, aktiverar, logik: Långa djupa andetag genom höger näsborre som aktiverar sympatiska nervsystemet och solenergin. Höger näsborre är kopplad till energikanalen pingala. Stimulerar vänster hjärnhalva.

⭐️ För ytterligare effekt kan du byta ut långa djupa andetag mot eldandning

Prova och berätta gärna om din upplevelse 🤗
... Visa merVisa mindre

6 januari

⭐️ Tips: Uppnå mer energi eller mer lugn på ett par minuter ⭐️

Här får du veta hur du genom en enkel andningsteknik kan uppnå mer lugn eller mer energi och ett sätt att ytterligare öka effekten

⭐️ Ökat lugn, intuition, mottagande: Långa djupa andetag genom vänster näsborre som aktiverar parasympatiska nervsystemet och månenergin. Vänster näsborre är kopplad till energikanalen ida. Stimulerar höger hjärnhalva.

⭐️ Ökad energi, aktiverar, logik: Långa djupa andetag genom höger näsborre som aktiverar sympatiska nervsystemet och solenergin. Höger näsborre är kopplad till energikanalen pingala. Stimulerar vänster hjärnhalva.

⭐️ För ytterligare effekt kan du byta ut långa djupa andetag mot eldandning

Prova och berätta gärna om din upplevelse 🤗
... Visa merVisa mindre

6 januari

Se fler nyheter på min Facebook-sida

Välkommen att boka Yoga online!

Boka tid