Meditation

Pia sitter i lätt meditationsställning inför en grupp eleverMeditation ingår i princip i alla yogapass när vi utför Kundaliniyoga. Meditation är en samling tekniker som skapar kommunikation mellan dig, din kropp och ditt sinne. Att meditera är att etablera kontakt med dig själv på ett sätt som gör att du kan känna mer stillhet, lugn och närvaro. Precis som du städar den fysiska miljön omkring dig och duschar din kropp så städar du genom meditation ditt inre.

Meditation hjälper dig att fokusera och hantera stress

Meditationen är en inre dusch som renar sinnet, hjälper dig att släppa taget om känslomässigt ”skräp”, hjälper dig att fokusera din energi i vardagen, att undvika misstag, fatta bättre beslut, bevara en god hälsa och vara en ännu bättre medmänniska.

Genom meditation utvecklar du din förmåga att agera istället för att RE-agera, dvs du agerar utifrån ett neutralt sinne där du är centrerad istället för att t.ex. reagera känslomässigt utifrån hur andra agerar. Du övar upp din förmåga att ta kommandot över ditt sinne istället för att låta sinnet styra dig. Du utvecklar din förmåga att hantera stress och vardagens utmaningar.

Meditation kan gå till på olika sätt

Kundaliniyogan har en omfattande uppsättning av olika typer av meditationer som påverkar oss på olika specifika sätt. En meditation kan innebära att vi sitter stilla i en position eller gör en rörelse, ofta har vi händerna på ett speciellt sätt (mudra=handställning), olika andningstekniker kan användas och mantran.

Aktuellt på Framgångspraktiken

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

På lunch-yogan/medicinsk yoga idag får vi ljuda/sjunga detta vackra välgörande mantra tillsammans med Sada Sat Kaur som tillsammans med sin man Sada Sat Singh var huvudlärare på min Utbildning till Kundaliniyogalärare. Just idag tänker jag med outsäglig tacksamhet på dessa lärare och the Golden Link🙏🏼😊✨
✨Gubinde Mukande Udare Apare Hariang Kariang Nirname Akame✨
Ett mantra för att städa vårt undermedvetna, balansera hjärnhemisfärerna och bidra med tålamod och medkänsla💚
... Visa merVisa mindre

11 oktober

Kommentera på Facebook

Helt underbar ❤ tack för att du delar

🌿 Visste du att hummande/ljudande/sång/mantra-chanting stärker tonusen på din Vagusnerv som i sin tur stimulerar parasympatiska nervsystemet som är den funktion i ditt nervsystem som gör att du slappnar av och upplever lugn och ro? 🎼
🌿 Välkommen på dagsretreat lördag 19/10 kl 10-16 så får du fler enkla och effektiva tips på hur du kan tagga ner i stunden och skapa vanor för hållbar stresshantering i vardagen 🤗
www.framgangspraktiken.se
... Visa merVisa mindre

9 oktober

Min dotter Cornelia in action tillsammans med jaken Boi och kamelen Nasta💕 Våra arbetsdagar ser ganska olika ut😊 ... Visa merVisa mindre

7 oktober

Kommentera på Facebook

Wow - men kommunikation är ett viktigt inslag för er båda...

Se fler nyheter på min Facebook-sida

Välkommen att boka Yoga online!