Yoga & Gong

Välkommen att ta del av tekniker som stärker, balanserar och lugnar såväl kropp som sinne och som på djupet bidrar till din personliga utveckling!

Yogapass

Välkommen på yoga för såväl nybörjare som vana yogautövare. Jag har drop in vilket innebär att du inte är bunden till en hel kurs utan kan komma och gå som du vill på enskilda pass. En fördel är dock att boka sin plats i förväg. Det kan du göra via länken nedan. Utöver ordinarie schemalagda yogapass anordnas andra yoga-relaterade evenemang. Håll utkik i bokningssystemet och på sociala medier för aktuell information.

Välkommen att boka Yoga online!

Yogans effekter

Yoga har utövats i flera tusentals år för dess uppenbart välgörande effekter. För egen del är mina egna personliga positiva upplevelser av yogautövandet det väsentliga men det kan också vara intressant att se vilka vetenskapliga belägg som finns för yogans effekter. Vetenskapliga studier på yoga kan du hitta på pubmed.gov. Det som har befästs genom kvalitativa vetenskapliga studier är åtminstone positiv effekt på följande:

  • Ryggbesvär
  • Depression/nedstämdhet
  • Inflammation
  • Hjärta och kärl
  • Fibromyalgi
  • Astma
  • Ökat välbefinnande vid alla sjukdomstillstånd

De yogiska, österländska och alternativa traditionerna har en delvis annorlunda syn på människans konstitution än den konventionella västerländska medicinen och naturvetenskapen. Där ses exempelvis människan också som en energivarelse och som andlig varelse. Detta är områden där vetenskapens metoder många gånger inte räcker till för att bekräfta effekter. Oavsett vad vi har för uppfattning om människans konstitution så har vi mycket gott att hämta från yogautövandet och vi kan ha olika syften med vårt utövande. Exempel på positiva effekter utöver de ovan angivna är:

  • Ökad fysisk och mental kraft, uthållighet och flexibilitet
  • Mindre problem med rygg, nacke, axlar, höfter och knän
  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Effektivare andning som resulterar i energi, lugn och fokus
  • Bättre sömn
  • Mer motståndskraft mot stress
  • Ökad intuition, självkännedom och viljestyrka som gör det lättare att fatta beslut och gå vår egen väg
  • Ökad tacksamhet och medkänsla, bättre relationer

Varmt välkommen att utforska vad yogan kan bidra med i ditt liv!

Praktiska tips för yoga

  • Bekväma kläder
  • En vattenflaska
  • Jag har öppet 30 minuter före passets start så om du har möjlighet så kom gärna i god tid så att du hinner ligga och varva ner en stund innan vi börjar. Jag stänger 30 minuter efter passets slut om du vill dröja dig kvar en stund, dricka te och kanske passa på att ställa eventuella frågor.
  • Ät helst i god tid (1-2 timmar) före yogapasset. Om du behöver äta så välj gärna något lätt.
  • Om du skulle bli sen kan det vara bra att veta att dörren kan komma att låsas ett par minuter före yogapassets start.
  • Om ytterdörren är låst så använder du portkoden som du fick i din bokningsbekräftelse

Du är varmt välkommen att kontakta mig för frågor, funderingar och bokning!

Varma hälsningar

Pia

 

Aktuellt på Framgångspraktiken

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

På lunch-yogan/medicinsk yoga idag får vi ljuda/sjunga detta vackra välgörande mantra tillsammans med Sada Sat Kaur som tillsammans med sin man Sada Sat Singh var huvudlärare på min Utbildning till Kundaliniyogalärare. Just idag tänker jag med outsäglig tacksamhet på dessa lärare och the Golden Link🙏🏼😊✨
✨Gubinde Mukande Udare Apare Hariang Kariang Nirname Akame✨
Ett mantra för att städa vårt undermedvetna, balansera hjärnhemisfärerna och bidra med tålamod och medkänsla💚
... Visa merVisa mindre

11 oktober

Kommentera på Facebook

Helt underbar ❤ tack för att du delar

🌿 Visste du att hummande/ljudande/sång/mantra-chanting stärker tonusen på din Vagusnerv som i sin tur stimulerar parasympatiska nervsystemet som är den funktion i ditt nervsystem som gör att du slappnar av och upplever lugn och ro? 🎼
🌿 Välkommen på dagsretreat lördag 19/10 kl 10-16 så får du fler enkla och effektiva tips på hur du kan tagga ner i stunden och skapa vanor för hållbar stresshantering i vardagen 🤗
www.framgangspraktiken.se
... Visa merVisa mindre

9 oktober

Min dotter Cornelia in action tillsammans med jaken Boi och kamelen Nasta💕 Våra arbetsdagar ser ganska olika ut😊 ... Visa merVisa mindre

7 oktober

Kommentera på Facebook

Wow - men kommunikation är ett viktigt inslag för er båda...

Se fler nyheter på min Facebook-sida

Välkommen att boka Yoga online!